Dobbantó Program
Dobbantó Program
Székesfehérvári SZC
Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola
Dobbantó Program
tájékoztató
Bővebb információ: https://ikk.hu/p/rugalmas-tanulasi-utak
1. Jogszabályi háttér:
- a szakképzésről szóló évi LXXX. törvény
- a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. ) Korm. rendelet
2. Rugalmas tanulási utak:
A 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről három, egymáshoz szemléletmódjában és módszertanában szervesen kapcsolódó program elindítását teszi lehetővé a szakképzésen belül az olyan fiatalok számára, akik lemaradtak a tanulásban, esetleg nem sikerült az alapfokú végzettséget megszerezniük, kudarcélményekkel és kompetenciahiánnyal küzdenek, a pályaválasztásukat illetően bizonytalanok. A tanulók egy része korai iskolaelhagyó vagy lemorzsolódással veszélyeztetett.
A három rugalmas tanulási utat képviselő program, a szakképző iskolában előkészítő évfolyamon indítható orientációs fejlesztés és dobbantó program, valamint a részszakma megszerzéséhez eljuttató műhelyiskola.
Mindhárom program közös pedagógiai alapokon nyugszik: a tanulók egyéni fejlődését szem előtt tartva munkálkodik azon, hogy az adott program céljának megfelelő szintre tudja eljuttatni a résztvevő fiatalokat.
A szakképzés rugalmas tanulási útvonalait biztosító programjai nem teszik felelőssé, hanem elfogadják, hogy vannak olyan fiatalok, akiknek alapkészségeik hiányosak és nem tudták időben megszerezni az alapfokú végzettséget; vagy ha megszerezték is, különböző okok miatt még nem készek a szakmatanulás megkezdésére; vagy nem tudnak teljes értékű szakképesítést szerezni.
kép forrása: https://ikk.hu/p/rugalmas-tanulasi-utak (letöltés időpontja: 2023. október 19.)
3. Dobbantó Program:
A Dobbantó program keretében kis csoportban (5-8 fő) alapkompetencia-fejlesztés zajlik, melynek célja, hogy a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott fiatalokat felkészítse a szakmatanulásra, a munka világába visszavezető sikeres egyéni út megtalálására.
Fontos, hogy nem az általános iskolai tananyag pótlása a cél, hanem a klasszikus tantárgyak helyett projektoktatás során alapkompetencia fejlesztés zajlik (egyéni fejlesztési terv alapján). A Dobbantó program (min. 6 – max. 24 hónap) önmagában nem biztosít alapfokú végzettséget (tehát nem a 7. és/vagy 8. évfolyam elvégzését igazoló bizonyítvánnyal zárul), azonban a Dobbantó sikeres elvégzését (erről jogszabály alapján nem bizonyítványt, hanem igazolást állítunk ki) követően a műhelyiskolában (min. 6 – max. 24 hónap) részszakmát szerezhetnek. A részszakma megszerzéséről kiállított szakmai bizonyítvány, ha a részszakmára történő felkészítés dobbantó program keretében és műhelyiskolában történt, államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít és legalább egy munkakör betöltésére képesít.
A Dobbantó program keretében szervezett alapkompetencia-fejlesztés célja, hogy a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, 15. életévüket betöltött fiatalok számára lehetőséget biztosítson a sikeres egyéni életút megtalálásához. A program a szakmatanuláshoz szükséges alapkompetenciák, a személyes és szociális kompetenciák fejlesztése mellett rugalmasan igazodik a diák egyéni adottságaihoz. Személyre szabottan, speciális pedagógiai módszerek alkalmazásával készíti fel a fiatalt a műhelyiskolába való belépésre, amelynek elvégzésével alapfokú végzettséget és részszakmát szerezhet. Nemcsak tartalmában, de a képzési idő hosszában is igazodik a tanuló igényeihez.
A dobbantó program képzési ideje rugalmas, addig tart, ameddig a tanuló felkészül a műhelyiskolai továbblépésre (min. 6 hónap – max. 24 hünap).
A tanulók a dobbantóból akkor léphetnek át a Műhelyiskolába, ha elérték a részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges eredményeket. A dobbantóból a Műhelyiskolába történő átlépés – a programba belépéshez hasonlóan – nem kötődik a tanév rendjéhez.
A Dobbantó programban tanulói jogviszonyban résztvevők szakképzési ösztöndíjra jogosultak.
4. A Dobbantó Program jellemzői röviden:
- A dobbantó program keretében szervezett alapkompetencia-fejlesztés célja, hogy az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott 15. életévüket betöltött fiatalokat felkészítse a szakmatanulásra. Beiskolázhatók ide azok, akik közvetlenül az általános iskolából érkeznek, de olyanok is, akik az oktatási rendszerből már korábban úgy maradtak ki, hogy nem is fejezték be az általános iskolát.
- A dobbantó program kimeneti követelménye tehát az, hogy az érintett diák megtalálja a számára vonzó részszakmát, valamint rendelkezzen e részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges kompetenciákkal, illetve azokkal a kompetenciákkal, amelyek szakmától függetlenek, minden szakma elsajátításához szükségesek.
- A programban mentortanár közreműködésével minden tanuló egyéni, a saját képességeinek és terveinek megfelelő fejlesztés révén éri el ezt a kimenetet.
- A képzést az iskola előkészítő évfolyam keretében valósítja meg, de a tanuló számára a képzési idő rugalmas (a tanév során bármikor bekapcsolódhat). A program addig tart, amíg a diák felkészültté válik a műhelyiskolai továbblépésre (6-24 hónap).
- A program megvalósítása kis létszámú csoportokban történik (az 5-8 fős csoportok szervezése javasolt).
- Heti óraszám: 30 óra/hét
- Tanulási tartalom:
- Részszakma tanulásának megalapozása a megfelelő alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésével.
- Célzott fejlesztés, amely bemeneti mérésen alapul és egyéni tanulási utak révén valósul meg.
- Pályaorientáció, életpályatervezés: a tanuló számára megfelelő részszakma megtalálásának segítése.
- A tanulási tartalmak szervezése nem a hagyományos tantárgyi keretekre bontva, hanem projektalapú képzési formában történik.
- NEM az általános iskolai tananyag pótlása a cél.
- A projektek gyakorlatorientált módon integrálják az egyes tanulási tartalmakat, műveltségterületeket.
- Fejlesztő értékelés alkalmazása (osztályzat nincs).
- Külső helyszínek szerepe fontos: tanműhely, DKA labor, kirándulások, programok, vállalati helyszínek.
- Egyéni fejlődési terv támogatása egyéni kíséréssel (mentor).
- A dobbantó program kimenete az adott műhelyiskolai képzésre történő felkészítés és továbblépés, de önmagában sem alapfokú, sem szakmai végzettséget nem ad a program. A dobbantó programból továbblépve a műhelyiskolában elvégzett részszakma megszerzéséről kiállított szakmai bizonyítvány államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít és legalább egy munkakör betöltésére képesít.
- A dobbantó programban részt vevő tanuló ösztöndíjra jogosult, amelynek mértéke az ösztöndíj alapjának nyolc százaléka (hat igazolatlan óra elérése esetén a tanév hátralévő részében már nem jár ösztöndíj).
5. Résztvevők köre:
A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 51. § (4) szerint a dobbantó programban az vehet részt, aki a megelőző tanév utolsó napjáig a tizenötödik életévét betöltötte és alapfokú végzettséggel nem rendelkezik. A dobbantó programba való bekapcsolódásra a tanév során bármikor lehetőség van.
6. Beiratkozás:
A dobbantó programba – a Műhelyiskolához hasonlóan – a tanév bármelyik szakaszában be lehet kapcsolódni.
7. Jelentkezés módja:
A Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola honlapján (www.vorosmarty.hu) a „Képzéseink” alatt a „Dobbantó Program” részen található jelentkezési lap kitöltésével és az iskolába történő eljuttatásával (8000 Székesfehérvár, Balatoni út 143.). A jelentkezési lap megérkezését követően felvesszük a kapcsolatot a Jelentkezővel a beiratkozás érdekében.
8. Az oktatás napi szervezése:
Csengetési rend:
1. óra |
7:50 – 8:35 |
2. óra |
8:45 – 9:30 |
3. óra |
9:45 – 10:30 |
4. óra |
10:40 – 11:25 |
5. óra |
11:35 – 12:20 |
6. óra |
12:25 – 13:10 |
A Dobbantó foglalkozásokat tartó oktató kollégák a fenti csengetési rendtől szabadon eltérhetnek (óraösszevonások) a projektoktatás zavartalan lefolytatása érdekében. A tanítási nap minden esetben 7:50-kor kezdődik és 13:10-kor zárul.
9. Szakképzési ösztöndíj:
A tanuló szakképzési ösztöndíjra jogosult, amely a 2024. évben 16.000 Ft/hó. Az ösztöndíj összege havonta átutalással kerül kifizetésre a gondviselők által a KRÉTA naplóban rögzített bankszámlaszámra. Az adott tanév hátralévő részében nem részesülhet ösztöndíjban a tanuló, ha az igazolatlan mulasztása eléri a 6 foglalkozást. A hiányzások igazolása az iskola Házirendjében meghatározott módon történik.
10. Kapcsolattartó:
Kapcsolattartó neve, beosztása: Kenyeres-Pozsár Ágnes, igazgató
e-mail: titkarsag@vorosmarty.hu
telefon: +36 70 198 6597
11. Irodalomjegyzék:
- a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény
- a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet
- Szakképzés 4.0
- Rugalmas tanulási utakra épülő programok módszertana
- Útmutató az orientációs fejlesztés, a dobbantó program és a műhelyiskola indításához
- https://ikk.hu/p/rugalmas-tanulasi-utak