SZC logo

Székesfehérvári Szakképzési Centrum

OM kód: 203053/002 | 8000 Székesfehérvár, Balatoni út 143.

Intézmény logo

Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola

  • Hírek
  • Közérdekű adatok
  • Teams
  • KRÉTA

Dobbantó Program

Dobbantó Program

Székesfehérvári SZC

Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola

Dobbantó Program

tájékoztató

 

  1. Jogszabályi háttér:

 

  • a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény
  • a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet

 

  1. Rugalmas tanulási utak:

 

A 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről három, egymáshoz szemléletmódjában és módszertanában szervesen kapcsolódó program elindítását teszi lehetővé a szakképzésen belül az olyan fiatalok számára, akik lemaradtak a tanulásban, esetleg nem sikerült az alapfokú végzettséget megszerezniük, kudarcélményekkel és kompetenciahiánnyal küzdenek, a pályaválasztásukat illetően bizonytalanok. A tanulók egy része korai iskolaelhagyó vagy lemorzsolódással veszélyeztetett.

A három rugalmas tanulási utat képviselő program, a szakképző iskolában előkészítő évfolyamon indítható orientációs fejlesztés és dobbantó program, valamint a részszakma megszerzéséhez eljuttató műhelyiskola.

Mindhárom program közös pedagógiai alapokon nyugszik: a tanulók egyéni fejlődését szem előtt tartva munkálkodik azon, hogy az adott program céljának megfelelő szintre tudja eljuttatni a résztvevő fiatalokat.

A szakképzés rugalmas tanulási útvonalait biztosító programjai nem teszik felelőssé, hanem elfogadják, hogy vannak olyan fiatalok, akiknek alapkészségeik hiányosak és nem tudták időben megszerezni az alapfokú végzettséget; vagy ha megszerezték is, különböző okok miatt még nem készek a szakmatanulás megkezdésére; vagy nem tudnak teljes értékű szakképesítést szerezni.

 

  1. Dobbantó Program:

 

A dobbantó program keretében szervezett alapkompetencia-fejlesztés célja, hogy az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott 16. életévüket betöltött fiatalokat felkészítse a szakmatanulásra. Beiskolázhatók ide azok, akik közvetlenül az általános iskolából érkeznek, de olyanok is, akik az oktatási rendszerből már korábban úgy maradtak ki, hogy nem is fejezték be az általános iskolát.

A dobbantó program kimeneti követelménye tehát az, hogy az érintett diák megtalálja a számára vonzó részszakmát, valamint rendelkezzen e részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges kompetenciákkal, illetve azokkal a kompetenciákkal, amelyek szakmától függetlenek, minden szakma elsajátításához szükségesek. A programban mentortanár közreműködésével minden tanuló egyéni, a saját képességeinek és terveinek megfelelő fejlesztés révén éri el ezt a kimenetet. A dobbantó program képzési ideje rugalmas, addig tart, ameddig a tanuló felkészül a műhelyiskolai továbblépésre.

A tanulók a dobbantóból akkor léphetnek át a Műhelyiskolába, ha elérték a részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges eredményeket. A dobbantóból a Műhelyiskolába történő átlépés – a programba belépéshez hasonlóan – nem kötődik a tanév rendjéhez.

 

  1. A Dobbantó Program jellemzői röviden:

 

  • A dobbantó program keretében szervezett alapkompetencia-fejlesztés célja, hogy az általános iskolai végzettséggel nem rendelkező, magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott 16. életévüket betöltött fiatalokat felkészítse a szakmatanulásra.
  • A dobbantó program kimeneti követelménye tehát az, hogy az érintett diák megtalálja a számára vonzó részszakmát, valamint rendelkezzen e részszakma tanulásának megkezdéséhez szükséges kompetenciákkal, illetve azokkal a kompetenciákkal, amelyek szakmától függetlenek, minden szakma elsajátításához szükségesek.
  • A programban mentortanár közreműködésével minden tanuló egyéni, a saját képességeinek és terveinek megfelelő fejlesztés révén éri el ezt a kimenetet.
  • A képzést az iskola előkészítő évfolyam keretében valósítja meg, de a tanuló számára a képzési idő rugalmas (a tanév során bármikor bekapcsolódhat). A program addig tart, amíg a diák felkészültté válik a műhelyiskolai továbblépésre (6-24 hónap).
  • A program megvalósítása kis létszámú csoportokban történik (az 5-8 fős csoportok szervezése javasolt).
  • Heti óraszám: 30 óra/hét
  • Tanulási tartalom:
    • Részszakma tanulásának megalapozása a megfelelő alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésével.
    • Célzott fejlesztés, amely bemeneti mérésen alapul és egyéni tanulási utak révén valósul meg.
    • Pályaorientáció, életpályatervezés: a tanuló számára megfelelő részszakma megtalálásának segítése.
    • A tanulási tartalmak szervezése nem a hagyományos tantárgyi keretekre bontva, hanem projektalapú képzési formában történik.
    • NEM az általános iskolai tananyag pótlása a cél.
    • A projektek gyakorlatorientált módon integrálják az egyes tanulási tartalmakat, műveltségterületeket.
  • Fejlesztő értékelés alkalmazása (osztályzat nincs).
  • Külső helyszínek szerepe fontos: tanműhely, DKA labor, kirándulások, programok, vállalati helyszínek.
  • Egyéni fejlődési terv támogatása egyéni kíséréssel (mentor).
  • A dobbantó program kimenete az adott műhelyiskolai képzésre történő felkészítés és továbblépés, de önmagában sem alapfokú, sem szakmai végzettséget nem ad a program. A dobbantó programból továbblépve a műhelyiskolában elvégzett részszakma megszerzéséről kiállított szakmai bizonyítvány államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít és legalább egy munkakör betöltésére képesít.
  • A dobbantó programban részt vevő tanuló ösztöndíjra jogosult, amelynek mértéke az ösztöndíj alapjának nyolc százaléka (hat igazolatlan óra elérése esetén a tanév hátralévő részében már nem jár ösztöndíj).

 

  1. Résztvevők köre:

 

A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 51. § (4) szerint a dobbantó programban az a tanuló vehet részt, aki a megelőző tanév utolsó napjáig a tizenhatodik életévét betöltötte és alapfokú végzettséggel nem rendelkezik.

 

  1. Beiratkozás:

 

A dobbantó programba – a Műhelyiskolához hasonlóan – a tanév bármelyik szakaszában be lehet kapcsolódni.

 

  1. Jelentkezés módja:

 

A Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola honlapján (www.vorosmarty.hu) a „Képzéseink” alatt a „Dobbantó Program” részen található jelentkezési lap kitöltésével és az iskolába történő eljuttatásával (8000 Székesfehérvár, Balatoni út 143.). A jelentkezési lap megérkezését követően felvesszük a kapcsolatot a Jelentkezővel a beiratkozás érdekében.

 

  1. Kapcsolattartó:

 

Kapcsolattartó neve, beosztása: Kenyeres-Pozsár Ágnes, igazgató

e-mail: titkarsag@vorosmarty.hu

telefon: +36 70 198 6597

 

  1. Irodalomjegyzék:

 

  • a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény
  • a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet
  • Szakképzés 4.0
  • Rugalmas tanulási utakra épülő programok módszertana
  • Útmutató az orientációs fejlesztés, a dobbantó program és a műhelyiskola indításához

    Jelentkezési lap

Letöltés

    Tájékoztató

Letöltés

Partnereink

  • Székesfehérvári Szakképzési Centrum
  • Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
  • Oktatási Hivatal
  • Székesfehérvár Városportál
  • Székesfehérvári Területi Független Vizsgaközpont
  • Erasmus+
SZC logo

Székesfehérvári Szakképzési Centrum


    • Intézmény logo
    • Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola

      8000 Székesfehérvár, Balatoni út 143.

    • Telefon: +36701986561

      E-mail: titkarsag@vorosmarty.hu

      OM azonosító: 203053/002


    2023Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképző Iskola